Нина Караиванова: Дидактичен материал за интердисциплинарен урок по математика с акцент таблично умножение и деление на числата до 9. Междупредметните връзки са БЕЛ, родинознание и технологии и предприемачество. Водещата идея е второкласниците да помогнат на Пипи Дългото чорапче с таблицата за умножение, а от нея те да научат интересни факти за моретата и океаните, както и прочутата й рецепта за палачинки. Рецептата е взета от книгата на Астрид Линдгрен, Дейвид Съндин и Йохана Уесман "Готварската книга на Пипи". След като в час по математика децата изядоха приготвените от мен палачинки, в заниманията по интереси успяха сами да изпълнят рецептата и отново да похапнат.
Открих книгата преди две години и това е третата рецепта, която изпробваме с деца от втори клас. За съжаление, на този етап я няма издадена на български език.
Нина Караиванова: Използвах дидактичния материал в часовете по БЕЛ (четене и български език) по повод Световния ден на книгата и на авторското право. Подходящ е за ученици във втори клас.
Нина Караиванова: Разработих материал за втори клас с акцент математиката, но в който да включа и задачи по български език и литература, родинознание и БДП. За да го направя по-интересен за децата, а и за да осигуря единство на съдържанието, използвах стратегията "учене чрез история". Бях го предвидила като допълнителна работа за една седмица за бързоуспяващите ученици, които приключват по-бързо с домашната си работа в часовете за самоподготовка. На децата обаче им беше забавно и в рамките на следобедните часове за деня се оказа, че всички са го направили.
Там, където съм включила таблица, която не сме учили, учениците ми използват знанията си за намиране на произведение чрез сбор от равни събираеми, разместителното свойство на произведението и правилото за намиране на следващото произведение от предходното, а за делението - числов лъч.
Второкласниците работят самостоятелно. След като приключат с целия материал, правят партньорска проверка с предоставените им отговори.
Нина Караиванова: Въпреки че имат добра техника на четене, моите второкласници не обичат да препрочитат текста, така че да задълбочат осмислянето и да вникнат в детайлите. На тестовете за четене с разбиране се справят много добре, защото знаят че ще получат оценка и прилагат усвоените стратегии за четене. Когато става въпрос обаче за самостоятелно четене, то е доста повърхностно. Това ме кара да търся различни начини, за да ги мотивирам да четат по-концентрирано и задълбочено, като обръщат внимание на детайлите.
Миналата година в мрежата представих метод за осъзнато четене, който нарекох "читателска пътечка с история". Тази година го доразвих, като използвах инструментите на дигиталните технологии. Амбицията ми бе да създам игра за четене, която да развива детайлното разбиране и наблюдателността. Представям Ви един от вариантите.
Нина Караиванова: По темата "Познавам календара" разработих тематична тетрадка и сборник с работни листове. Използвахме ги в час по родинознание във втори клас, в самоподготовката по предмета и в заниманията по интереси. На моите ученици им беше интересно и забавно. След като работиха 2-3 дни с тези материали, им предложих задачи от математически състезания, свързани с календар. Мога определено да кажа, че сега решават този вид задачи много по-бързо и вярно, много точно се ориентират как да онагледят условието.
Нина Караиванова: В продължение на шест седмици с моя клас работихме по проект "Аз и моят клас - заедно сме силни", чиято основна цел е укрепване на класовата общност.
В рамките на проекта учениците изследват своите силни и слаби страни, умения и таланти, опознават своята личност и класовата общност. Те осъзнават, че всеки от тях е различен и че тези различия ги правят ценни и уникални за общността на класа. С помощта на различни работни листове, материали за работа по станции, авторски работни тетрадки и дидактични игри второкласниците опознават по-добре себе си и своите съученици. Заедно разсъждават върху своите интереси, чувства и желания. Като се поставят на мястото на своите съученици и се опитват да ги разберат, те придобиват важни социални умения за съвместен живот в училище. Второкласниците разбират, че всички са различни, но имат и общи неща. Те осъзнават, че въпреки различията си, са силни като общност.
Споделям част от разработените дидактични материали. Те задават само общата структура. По темата за рожденните дни например можете да включите работа с календар, текстови задачи, геометрични задачи (при работа с тортата за рождения ден например) и т.н. Проектът е мултидисциплинарен и обхваща всички предмети от общообразователната подготовка от учебния план на втори клас.
Нина Караиванова: Това са въпросници към някои от приказките на Андерсен и към "Патиланци" от Ран Босилек. С тях замествам читателския дневник. Към всеки от въпросниците ще да дам и примерни отговори, за да могат децата да си направят самопроверка. В класната стая на класа ми съм създала папка "Книги за прочит през лятото". Оттам родителите разпечатват въпросник към книгата, която детето чете към момента, и успоредно с четенето то попълва и въпросника. Така проследявам не само четенето, но и разбирането на прочетеното.
Нина Караиванова: Тази година реших моите бъдещи второкласници да не попълват читателски дневник, а въпросник към всяка книга, включена в списъка за летен прочит, както и още един материал, в който са включени различни дейности, свързани със сюжета, автора и героите от прочетената книга. Препоръчвам им да попълват въпросника след всяка глава (или отделно произведение, ако е напр. сборник с приказки), а допълнителния материал - след прочита на книгата. Смятам, че по този начин ще провокирам осъзнатото четене, както и мотивацията им за работа с книгата. Условно нарекох тези материали "Портфолио на книгата". Към момента съм направила такова за "Пипи Дългото чорапче".
Нина Караиванова: Материалите са свързани с Деня на Европа. Някои са изработени с моите четвъртокласници през миналата учебна година, а други смятам да ползвам тази година с първи клас.
Нина Караиванова: Материалите са свързани с 22 април - Световн ден на Земята. споделям с Вас дидактичен материал, който мо е да се използва във всички класове от начален етап и е свързан с проучване на зърнените култури и пътя на хляба
Нина Караиванова: Великденски пъзели по математика и Великденска книжка, която раздавам на моите първолаци за пролетната ваканция.
Нина Караиванова: Творческото писане в първи и във втори клас е особено предизвикателство за малките ученици. Опитах се да разработя дидактичен материал, целящ развиване на умения за създаване на текст по серия картини. Предлагам две отделни ситуации, всяка от по четири картини, и алгоритъм за създаване на текст по тях, включващ опори, които подпомагат учениците в процеса на творческо писане.
Нина Караиванова: Читателската пътечка се състои от две части: карта/ карти и текст за четене. Върху картата са изобразени различни обекти, като до всеки има номер. Числата представляват различните секции в текста. Текстът има въведение, което (поне в този вариант) е еднакво за всички нива на диференциация. Поради това може да се прочете фронтално в класната стая. По този начин темата има възможност да се мотивира, въведе и да се дадат общи указания за всички. При по-малките ученици (първи клас) това е подходящ вариант, защото през втори учебен срок все още има деца, които са с по-ниско ниво на четивна техника и на четене с разбиране и не са усвоили достатъчно стратегии за самостоятелно четене. Текстът е разделен на секции, които имат същите номера, както и обектите от картата. Децата започват да четат от номер 1. Внимателното четене и намирането на ключови фрази водят учениците до следващото число в картата, за да продължат историята. Недостатъчно внимателното четене може да доведе читателя до задънена улица и да се наложи той да се върне обратно към предишното число, текстът да бъде прочетен отново, за да се продължи по правилния път. Правилно преминатата пътечка се маркира върху дадената карта. При четенето аз включвам учениците, които са с най-ниско ниво на четене с разбиране, в група и чета заедно с тях. Четящите тандеми обаче могат да се сформират и от екипи от двама. Когато децата приключат, могат да вземат една от 6-те допълнителни задачи, и да работят по двойки или сами. В края на часа задължително се прави общо обсъждане, още веднъж се прочитат указанията и правилният път се очертава на общата голяма карта (За целта използвам мултимедията.) Задължително се обсъждат и приложените стратегии за четене.
Нина Караиванова: Дидактичният материал съдържа лесна читателска пътечка в история, подходяща за 1. клас. Включила съм инструкции за последователността на стъпките, карта на историята и отговорите. Материалът за четене е с две нива на трудност, свързани с обема текст. Ще използвам читателската пътечка като начален импулс за въвеждане на темата за Час на класа "Пролет. Мартенски празници". Предвид нивото на класа ми съм предвидила 10 минути за тази дейност.
Нина Караиванова: Подреждането на кръгово домино може да се използва по различен начин в учебните часове по всички предмети. Обикновено се състои от изображение или графика и обяснителен текст по тема от учебното съдържание или понятие от учебната програма.
В зависимост от това колко голям е изработеният кръг, той може да послужи като материал за редене на пода или като материал за редене на маса. Подходящ е при всички форми на организация: при фронтална работа, при групова работа или за партньорска и индивидуална работа. Кръговото читателско домино може да се включи като дидактичен материал за актуализиране на стари знания, обобщаване и систематизиране на теми или за въвеждане на нови знания. Материалът е подходящ и за обратна връзка в края на урока.
Настоящият материал ще бъде разпечатан във формат А3, след което всеки елемент ще бъде изрязан. По този начин учениците, разделени в 5 групи с по 5 деца ще редят доминото на пода. Ще го използвам за въвеждане на новите знания по темата "Опознавам пролетта" по родинознание в 1. клас. Така учениците ще извлекат сами темата на урока и новите знания; ще имат възможност да развиват уменията си за четене с разбиране, да съпоставят изображение с текст, да осмислят термини и понятия. и не на последно място да работят в група. След определеното за нареждане време първокласниците ще получат обратна връзка за работата си. Тъй като доминото се състои от общ кръг и 12 части с по три елемента всяка, аз ще демонстрирам структурирано представяне на две от подтемите. Всяка от групите ще получи алгоритъма на структурата на изказването с опорните елементи и ще представи по жребий по две подтеми.
Всички използвани изображения са със свободен достъп или съм закупила лиценза им, така че бих се радвала, ако ги използвате.
Нина Караиванова: Дидактичните материали са с пролетна тематика.
Нина Караиванова: Международното изследване на уменията за четене PIRLS измерва способностите на учениците от четвърти клас да разбират съдържанието на различни текстове, като използват набор от мисловни процеси: търсене и извличане на определена информация, извеждане на преки заключения, интерпретиране и обобщаване на идеи и информация, анализ и оценка на съдържанието, езика и структурата на текста. В рамките на учебното време на една учебна година веднъж седмично учениците работят върху тестова книжка, съдържаща два блока: един художествен текст и един наунопопулярен текст. Времето, предвидено за работа върху всеки блок, е 40 минути и включва прочитане на текста и отговаряне на въпросите след него. Използват се два различни формата за въпросите - с избираем отговор (с четири възможности за отговор, от които само един е правилен) и със свободен отговор. Критериите за оценяване, изготвени за всеки въпрос със свободен отговор, описват специфичните аспекти на отговорите, като ги причисляват към определено ниво на разбиране. Тъй като преди години бях обучена за оценител на PIRLS, през втори срок на трети клас подбирам текстове с около 80 - 100 думи по-къси от приетия обем думи в текстовете за изследването, към които създавам тест според изискванията. Това много помага на моите ученици при подготовката им за НВО в четвърти клас, както и при представянето им в прогимназиален етап. Представям Ви три художествени текста и тестовата част към тях, както и критериите и показателите за оценяване на задачите със свободен отговор. При въпросите, изискващи избираем отговор, се дават 0 точки за неправилен отговор и 1 точка за верен отговор. След тестовата част съм включила анкета, за да измеря доколко текстът е допаднал на учениците. По този начин проверих хипотезата, че децата показват по-висок резултат при текстове, които са им интересни и се харесват от тях.
Нина Караиванова: Представените тринадесет задачи представляват елементарни логически пъзели, своеобразен мотивиращ формат на упражнения, чрез които първокласниците могат самостоятелно да практикуват смислено четене. Освен това
те целят развиване на логическото мислене, концентрацията и паметта. Задачите са диференцирани на три нива на трудност, като първите две целят развиване на умението за търсене и извличане на определена информация, а при трето ниво целта е развиване на умението за извеждане на преки заключения. В моя клас все още имам ученици, които се затрудняват при задачите от трето ниво на трудност. Затова в оригиналния вариант задачите се раздават като отделни карти на групи по трима ученици, като нивото на трудност е съобразено с нивото на уменията за четене с разбиране. Всяка група има план на работа, в който са описани станциите със задачи, през които трябва да премине. След приключване на определеното за работа време всяка група представя своята задача, отговорът, който предлага, и как са достигнали до този отговор. Следва обратна връзка, която групата получава.
Задачите успешно могат да се интегрират в урока по български език и литература в първи клас, като го
разнообразят и повишат мотивацията за четене и писане, защото съчетават забавлението и предизвикателството с обучението, целящо развиване на логическото мислене, и с упражненията за точно четене и разбиране на текстове. В моята практика използвам логическите загадки като упражнения за осъзнато четене, като мотивация за въвеждане на тема по математика, родинознание или като част от интердисциплинарен урок.
В този дидактичен материал задачите са само примерни. Убедена съм, че Вие може да го използвате като основа за създаване на много по-креативни и по-ефективни варианти, съобразени с потребностите на Вашите ученици.
Нина Караиванова: В ОУ "Екзарх Антим I" от няколко години отбелязваме първите 100 дни на първокласниците в училище. Тази традиция си я заехме от САЩ. Зная, че и в други пловдивски училища този ден също се отбелязва по своеобразен начин. Акцент е числото 100. Освен традиционните изложби с изделия, изработени съвместно с родителите, тържества, отворени врати и т.н., аз подготвям малка книжка, в която първокласниците работят през този ден. Всички са с изработени от картон очила, които имитират числото 100. През тази година моите ученици заедно с родителите си участваха и в "Карнавал на приказките", по време на който преоблечени като приказни герои четоха откъси от любими книжки, разказваха за любим герой и най-накрая измисляха собствена приказна история. Накрая първокласниците получиха удостоверение, че вече 100 дни са ученици в училище. Представям Ви дидактичния материал, който използвах в учебните часове. Надявам се да Ви бъде от полза. Книжката я изработвах в рамките на два-три дни и затова е в отделни файлове. Двете презентации са към тази книжка.
Нина Караиванова: Началото на годината е подходящо време учениците да изработят или да се включат в изработването на годишен календар. Тъй като моите първокласници учат като разширена подготовка Компютърно моделиране и за всяко дете има устройство, направих шаблон, в който те да нанесат дните от седмицата, датите, името на месеца и годината. С помощта на кокалчетата на двете ръце обясних броя на дните на всеки месец, след което сравнихме с календара за 2023 година. Всяко дете получи календарче за 2023 година. Задачата му бе, като използва календарчето, да направи върху шаблона страница от календар за един месец от годината. Разпечатахме страниците и първокласниците оцветиха вградената рисунка. След това сканирахме и прикачихме оцветената вече рисунка към съответната страница. (Ако Вашите ученици са по-големи, могат и сами да си нарисуват подходяща илюстрация или да вградят друго изображение.) Със спирала прикрепихме снимка на децата от класа и подвързахме хартиения календар. Тъй като училищната политика не ми позволява да качвам снимки на моите ученици, прикачам календара в незавършен вид. Споделям и шаблон, върху който Вашите ученици също могат да работят. Просто изтрийте датите, имената на дните от седмицата, годината и името на месеца и задайте видими граници на боксовете, които след това отново ще ги направите без цвят. Неучебните дни на ниво училище също трябва да се променят, както и празниците за паралелката.
Всеки един от прикачените природни календари може да се използва и в часовете по родинознание при изучаване на сезоните и техните характеристики. Върху дървени щипки децата записват името на месеца или на сезона и ги защипват на съответното място в природния календар. За да има личен характер, към сезоните съм прибавила и календар на рожденните дни.
Нина Караиванова: В своята работа често използвам тематични работилници и учене по станции. Това е начин да разнообразя методите, които се използват през Буквения етап на периода на началното ограмотяване.
В предложения материал съм прикачила работни листове, които включват задачи за динамично четене и преписване на изречения, кръстословица, задачи за четене и свързване на словосъчетания с изображение и записване на словосъчетания под самодиктовка, задачи за отделяне на думи в изречение и записване на изречението, домино за осъзнато четене на думи. Всички задачи имат и карта за самопроверка. Обикновено разпечатвам контролната карта на гърба на задачата, но тъй като моите първокласници се изтарикатиха и просто гледат отговорите, започнах да разпечатвам задачата върху плик, а вътре в плика да поставям контролната карта. Друг вариант е контролната карта да се отваря като пощенска картичка. Точно така съм оформила и предложения материал, затова в задачата за динамично четене отговорите са обърнати. Прикачила съм и етикети на станциите, които дават възможност децата сами да се ориентират в поставените задачи.
Предварителната работа на учителя е да разпечата материала и да го разположи по станции в класната стая. По време на урока само следи и подпомага учениците при необходимост. При третото проиграване на този метод вече не ми се налагаше да се намесвам в работата на децата.
Нина Караиванова: Една от любимите на моите първокласници техники за развиване на уменията за осъзнато четене е "Четене с рисуване". Учениците четат кратък текст, оцветяват и дорисуват илюстрация според текста. Прикачам 10 текста с черно-бели илюстрации към всеки. Текстовете са със зимна тематика. Всяка страница се реже на две, за двама ученици. Проверката може да бъде самостоятелна, чрез контролна карта, или фронтална, като се задават въпроси, чиито отговор се изисква да бъде даден чрез подборно четене.
Нина Караиванова: В ОУ "Екзарх Антим I" за всеки ученик изготвяме карти, проследяващи напредъка по всеки един учебен предмет, като описваме констатираните резултати от входните равнища, напредъка до края на първи срок, констатирания годишен резултат, силни и слаби страни на ученика, нагласи за учене, участие в образователния процес. Тези карти се изпращат по електронните пощи на родителите до две седмици след приключване на всички входни равнища, в края на първи срок и в края на учебното време за учебната година. Учебният предмет Български език и литература в първи клас си има своята специфика. Затова, за да проследя динамиката в развитието на началната грамотност, използвам и приложената карта за диагностика. Нея също я изпращам по електронната поща на родителите.
Нина Караиванова: Писането под диктовка не е любимото занимание на моите първокласници. За да ги мотивирам да пишат, през декември направих с тях 3 - 4 "бягащи диктовки". Възможността да се движат в класната стая, предизвикателството да запомнят изречението, което трябва да запишат, им допадна и те сами изявяваха желание да пишат. Реших да приложа идеята, свързана с движение в класната стая с цел изпълнение на определена задача, и по отношение на четенето. Така разработих "читателската разходка" или "разходка с четене" - не зная как точно да кръстя този метод. На децата им хареса и особено в следобедните часове много се забавляваха.
Прикачам 2 варианта на "читателска разходка" по темата Зима, която ще бъде много актуална през идния месец. Първият съдържа четири диференцирани задачи за четене - на думи (с печатен и с ръкописен шрифт), на изречения и на кратки текстове. Като допълнителни задачи съм включила две разходки с рисуване. Вторият вариант е само с кратки текстове от 2 - 3 изречения. Картинките съм ги взела от https://www.teacherspayteachers.com/Store/Educlips и от Pixabay.com. Всеки вариант е представен в два файла, като в първия файл съм описала и самия метод.
Нина Караиванова: Всяко едно време е подходящо за четене, включително и ... Коледната ваканция. Изработих за моите първокласници малка книжка, която нарекох "Голямото Коледно четене". Опитах се да провокирам децата с различни задачи за осъзнато четене, които те трябва да изпълнят, да оцветят книжката и да я върнат в училище чак догодина - на 03.01.2023 година. Заедно ще обсъдим решението на задачите и тези ученици, които са се справили най-добре, ще получат награда.
Нина Караиванова: Формиращият се читател трябва да бъде поставен в широк кръг читателски ситуации, надхвърлящи рамката на формалното обучение, които интегрират в себе си формалното с неформалното учене и четене, така че той да може да даде отговор на въпросите защо ми е необходимо да чета, какво, къде, кога и как чета, защо четенето е важно за мен, с какво ми помага четенето, с кого ме свързва четенето и т.н. Ето защо постоянно провокирам моите ученици да четат в различна среда, отделяйки колкото се може повече от свободното си време за четене. За да проследя динамиката на развитие на интерес към самостоятелно четене и на уменията за самостоятелна работа с книгата, в моята практика разработвам читателски дневници и въпросници към предложените за прочит книги. Освен това през целия етап на обучение, 1 - 4 клас, използвам индивидуални констативно-оценъчни карти, а когато работим в библиотека - индивидуални констативни протоколи от проведено наблюдение. Това е начин да проследя напредъка и динамиката на читателската активност и нивото читателска самостоятелност на учениците и да планирам дейности, кореспондиращи с потребностите им.
Нина Караиванова: Предложеният дидактически материал може да се използва в часовете по математика във всички класове от началния етап на основната степен на образование, както и при дробите в пети клас. Като негови варианти са "Читателската звезда" и " Аритметичната звезда". Последните два материала са вид домино, подходящо за всички учебни часове, в случаите, когато има свързване на изображение с понятие или числов израз с резултат.
Нина Караиванова: Използвам работните книжки по математика като допълнителна работа за по-бързите деца или за свободното време в следобедните часове. За моите много разговорливи и палави ученици това се оказа добра възможност. Страниците се подвързват като книжка. Децата могат да добавят свои илюстрации, думички, изречения, да оцветяват, да номерират страниците и така създават своя собствена книжка. Някои от страниците са разделени за две деца за формат А5, а други са във формат А4. Всяка една от страничките може да се използва и като отделен работен лист.
Към момента работя с такива книжки по български език, по математика и по роден край. Общо взето първокласниците ми изработват по една книжка на седмица по всеки един от предметите и засега интересът към тях е голям.
Нина Караиванова: За диагностика на компетентностите като очаквани резултати от обучението по математика по глобална тема "Eстествените числа от 1 до 5 и нула. Събиране и изваждане на числата до 5" предлагам самостоятелна работа, разработена за две групи с идентични задачи. Прилагам и таблица с критерии и показатели за оценяване; скала за приравняване на получените от ученика точки към оценка на нивото на математическите му компетентности; бланка за педагогическа диагностика на резултатите от самостоятелната работа, която служи за основа на обработката и анализа на получените резултати; бланка за обратна връзка след проведена самостоятелна работа и бланка за педагогическа диагностика на резултатите от всички самостоятелни работи, с която проследявам напредъка на учениците.
Светослава Бакалова: Тема: Светът на хората и тяхната трудова дейност
Цел: Формиране на умения за екипна работа, възпроизвеждане и целенасочено прилагане на придобити знания.
Очаквани резултати:
Посочва връзката между особеностите на природната среда и трудовата дейност на хората;
Описва значими природни обекти в България;
Разграничава материални от писмени източници на знания;
Използва картата на България като източник на знания;
Коментира данни, представени чрез таблици и други източници на информация.
Нина Караиванова: Планиране на урок по български език и литература в първи клас
Тема: Запознаване със звук и буква Д д
Област на компетентност: Начално ограмотяване
Цел: Формиране на умения за правилно и осъзнато четене на думи, изречения и кратък текст с буква д
Ключови компетентности като очакван резултат:
Ориентира се в последователността на звуковете в думата.
Разграничава звук от буква.
Разграничава сричките в думата.
Разграничава гласни от съгласни звукове.
Изговаря правилно звуковете в думите.
Познава печатните и ръкописните, малките и главните букви Д д.
Чете правилно думи в съответствие със звуковия им състав.
Разбира лексикалното значение на думата.
Ориентира се за участниците в речевата ситуация.
Усвоява механизъм на четене с разбиране.
Очаквани резултати в края на урока:
Познава и открива звука д в различни позиции в думи.
Познава малката печатна буква д и главната печатна буква Д.
Чете правилно срички и едносрични думи в съответствие със звуковия им състав, като прилага механизъм на четене чрез добавяне.
Чете правилно и осъзнато двусрични и трисрични думи, в които има буква д.
Усвоява механизъм за четене с разбиране.
Формиране на понятията: звучен съгласен звук д, печатна и ръкописна буква Д д, главна и малка буква Д д
Нина Караиванова: Предлагам модел за възприемане на художествено произведение - стихотворение - с ученици от първи клас.
Росица Каменова: Планиране на урок по Човекът и обществото в трети клас
Тема: Природните ресурси и дейността на хората
Вид на урока: Нови знания
Клас: 3 клас
Цел: Формиране на умения ученикът да обяснява връзката между природни дадености и дейността на хората
Очаквани резултати:
Описва с помощта на географската карта повърхнината на Република България.
Познава основни характеристики на природните обекти и значението им – планини, равнини, низини, реки и езера.
Назовава имената на най-големите български планини, реки и езера.
Използва картата на България като източник на знания.
Нина Караиванова: Учениците постъпват в първи клас, като преди това са посещавали различни детски градини, били са в различна образователна среда и въпреки че Наредба 5 за предучилищното образование определя очакваните резултати по направления за всяка една от групите, децата имат различно ниво на знания и умения. Когнитивното равнище, физическото развитие, фината моторика за тази възраст също си имат своите индивидуални особености при отделните деца.
Освен тестът за училищна готовност, провеждан и анализиран от училищния психолог, по всеки от предметите от общообразователната подготовка се извършва и диагностика за установяване на входното равнище на първокласниците. Тъй като смятам, че оценката трябва да бъде комплексна, в периода 15.09. - 27.09.2022 година проведох с моите първокласници диагностично изследване с цел установяване на нивото на знания и умения в началото на първи клас, като използвах следните методи за установяване и обработка на резултатите в
хода на изследването:
Дидактически
тест за диагностика на знанията и уменията в началото на първи клас
Диагностика
на самостоятелната работа на учениците - на
работата в учебника и в учебната тетрадка и на
работата в работните листове
Диагностично
интервю
Наблюдение
на участието на учениците в часовете по математика и по време на
самоподготовката по математика
Математико-статистически
анализ на събраните емпирични данни
В прикачения файл е представен анализът на резултатите от диагностичното изследване на математическите знания и умения на учениците в началото на първи клас , като в приложенията към него са включени и използваният дидактически тест за диагностика на
математическите знания и умения по математика, индивидуалните констативно - оценъчни карти от
проведеното диагностично интервю и индивидуалният констативен протокол от
проведено наблюдение на работата на ученик в часовете по математика и в часовете за самоподготовка по математика.